A tíz legfontosabb érv a rendszeres testmozgás mellett

Női Szalon

A tíz legfontosabb érv a rendszeres testmozgás mellett

A testmozgás meghatározás szerint minden olyan fizikai aktivitás, amely megdolgoztatja az izmokat, és ezalatt a testünk kalóriát éget.

Számos különböző mozgásforma közül lehet választani, például úszás, futás, kocogás, sétálás vagy tánc, csak hogy néhányat említsünk.

Az aktív életmódnak számos, mind a fizikai, mind a szellemi egészségre gyakorolt kedvező hatása igazolást nyert. Sőt, az aktív életet élők hosszabb életre is számíthatnak.

Lentebb összeszedtük, hogy pontosan milyen előnyökkel jár a rendszeres testmozgás a testünk és az agyunk számára.

  1. Jobban érezzünk magunkat tőle

A testmozgástól bizonyítottan jobb hangulatba kerülünk, emellett csökkenti a depressziót, a szorongást és a stresszt.

Az agy stressz- és szorongásközpontjában idéz elő változást, emellett az agy szerotoninra és noradrenalinra való érzékenységét fokozza, ami azért fontos, mert ezek a hormonok enyhítik a depressziót.

Ezenkívül a mozgás fokozza az endorfintermelést, amelyről köztudott, hogy a jó hangulatért felelős boldogsághormon, továbbá csökkenti a fájdalomérzékelést.

Emellett a mozgás igazoltan stresszoldó hatású, és csökkenti a szorongás tüneteit.

Érdekes módon az edzés intenzitása ebben a tekintetben nem lényeges, mivel a jelek szerint a testmozgás a fizikai aktivitás intenzitásától függetlenül hangulatjavító hatással bír.

Egy huszonnégy, depresszióval diagnosztizált nő bevonásával végzett vizsgálatból az derült ki, hogy bármilyen mozgásforma, az intenzitástól függetlenül, komoly hangulatjavító.

A mozgás hangulatra gyakorolt hatása olyan erőteljes, hogy a testedzés elkezdésére vonatkozó elhatározás is számít, bár ez csak rövid ideig hat.

Egy áttekintő tanulmány arra mutatott rá, hogy a sportolást abbahagyó, korábban aktívan edzők akár már néhány héten belül a depresszió és a szorongás tüneteinek jelentős mértékű erősödését tapasztalják.

  1. Segít a fogyásban

Egyes vizsgálatok alapján a mozgásszegény életmód a hízás és elhízás egyik legfőbb oka.

A mozgásnak a fogyásban játszott szerepének megértéséhez fontos tisztában lenni az edzés és az energiafelhasználás közötti kapcsolattal.

A testünk háromféle módon használ fel energiát:

emésztés közben

mozgás közben

a testfunkciók – például szívverés vagy légzés – fenntartása közben

Fogyókúrázás közben a csökkentett kalóriabevitel lassítja az anyagcserét, ez pedig késlelteti a súlycsökkenést. Ezzel szemben a rendszeres testmozgás igazoltan fokozza az anyagcserét, így több kalóriát éget el a szervezetünk, ami elősegíti a fogyást.

Ezenkívül a vizsgálatok eredményei alapján az aerob edzéssel kombinált rezisztenciaedzés maximalizálja a zsírégetést és karbantartja az izomzatot, ami elengedhetetlen a hízás elleni sikeres küzdelemhez.

  1. Jót tesz az izmoknak és a csontoknak

A mozgás kulcsfontosságú szerepet játszik az erős izomzat és csontozat kialakulásában és megőrzésében.

A súlyemeléshez hasonló mozgásformák megfelelő fehérjebevitel mellett az izomnövelést segítik elő.

Ennek az az oka, hogy a testmozgás elősegíti az izmok aminosav-felhasználó képességét fokozó hormonok felszabadulását. Ennek következtében az izmok megerősödnek, és csökken az izomlebomlás.

A kor előrehaladtával egyre jellemzőbb az izomtömegvesztés és az izomfunkció elvesztése, ami miatt megnő a lesérülés kockázata. Az aktív életmód az idő múlásával nélkülözhetetlen az izomvesztés megelőzése és az erőnlét fenntartása szempontjából.

A rendszeres edzés fiatalkorban elősegíti a csontsűrűség növekedését, így az idősebb korban jelentkező csontritkulás megelőzéséhez is hozzájárul.

Ez is érdekes lehet >>   14 találó idézet az öregedésről

Érdekes módon néhány kutatás arra enged következtetni, hogy a tornához vagy a futáshoz hasonló, nagy megterhelést jelentő mozgásformák vagy a focihoz és kosárlabdához hasonló, egyenetlen megterhelést jelentő sportok űzése nagyobb csontsűrűséget eredményez, ellentétben a megterhelést nem jelentő sportokkal, mint amilyen az úszás vagy a biciklizés.

  1. Növeli az energiaszintet

A testmozgás energiával tölt fel még akkor is, ha esetleg valamilyen egészségügyi problémával küzdünk.

Egy régebbi vizsgálatban úgy találták, hogy a korábban tartósan fennálló fáradtságra panaszkodó harminchat résztvevő a kimerültségérzetük javulásáról számolt be a hat héten keresztül rendszeresen végzett testmozgás következtében.

Továbbá, a mozgás jóval energikusabbá teszi a krónikusfáradtság-szindrómában és más komoly betegségben szenvedőket.

A krónikusfáradtság-szindróma ellen a testmozgás hatékonyabb gyógymódnak bizonyult, mint más kezelések, például olyan passzív terápiák, mint a lazítás vagy a nyújtás.

Emellett az edzés bizonyítottan növeli a más betegségekben szenvedők, például a rákos betegek energiaszintjét.

  1. Csökkenti a krónikus megbetegedések kockázatát

Az inaktív életmód a krónikus betegségek kialakulásának elsődleges oka.

A rendszeres testmozgás igazoltan javítja az inzulinérzékenységet, a szívegészséget és a testösszetételt, emellett csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet.

Ezzel szemben a rendszeres testmozgás hiánya, még rövid távon is, a hasi zsír mennyiségének jelentős mértékű növekedéséhez vezet, ami pedig a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegségek kialakulásának magasabb kockázatával jár együtt.

Emiatt rendszeres testmozgás ajánlott a hasi zsírréteg csökkentése és az említett betegségek megelőzése érdekében.

  1. Javítja a bőr egészségét

A szervezetünket terhelő oxidációs stressz hatással van a bőrünkre.

Oxidációs stressz akkor lép fel, ha a szervezet antioxidáns védelme nem tudja teljes mértékben regenerálni a szabad gyökök okozta sejtkárosodást. Ez pedig károsítja a sejt szerkezetét, és káros hatással van a bőrre.

Bár az intenzív és kimerítő testmozgás hozzájárulhat az oxidációs károsodás bekövetkezéséhez, a rendszeresen végzett mérsékelt testmozgás inkább növeli a szervezet természetes antioxidáns-termelését, ami a sejtvédelmet segíti.

A mozgás hasonlóképpen serkenti a véráramlást, és bőrsejt-adaptációt idéz elő, ezzel késleltetve a látható bőröregedést.

  1. Jót tesz az agyegészségnek és a memóriának

A mozgás javítja az agyműködést, ahogy a memóriát és a gondolkodóképességet is.

Először is, a testmozgás következtében a szívműködés szaporább lesz, ami fokozza az agy vér- és oxigénellátását, valamint fokozza az agysejtek növekedését elősegítő hormonok termelődését.

Emellett a krónikus betegségek megelőzése céljából végzett edzés az agy szempontjából is előnyös, hiszen az agyműködésre is hatással vannak ezek a betegségek.

A rendszeres testmozgás különösen fontos idősebb korban, mivel a kor előrehaladtával – oxidációs stresszel és gyulladással párosulva – egyre gyakoribbak az agy szerkezeti és funkcióbeli elváltozásai.

A mozgás következtében az agynak a memória és a tanulás szempontjából létfontosságú része, a hippokampusz igazoltan megnő, ami miatt az idősebbek mentális funkciói javulnak.

Végül, a testmozgás bizonyítottan mérsékli az agyban végbemenő, az Alzheimer-kórhoz és a skizofréniához hasonló betegségek kialakulásához vezető elváltozásokat.

  1. Segít ellazulni, és javítja az alvásminőséget

A rendszeres sportolás nyugodtabbá tesz, és hozzásegít a jobb alváshoz is.

Az alvásminőség kapcsán az edzés közbeni energiafelhasználás serkenti az alvás közbeni regeneratív folyamatokat.

A vélekedések szerint a mozgás miatt megemelkedett testhőmérséklet az alvás közbeni testhőmérséklet-csökkenés elősegítése révén javítja az alvásminőséget.

Ez is érdekes lehet >>   3 japán fogalom a tartalmasabb életért

A mozgás alvásra gyakorolt hatásával kapcsolatban végzett vizsgálatok is hasonló következtetésre jutottak.

Egy áttekintő tanulmány arra a megállapításra jutott, hogy a résztvevők önértékelése alapján egy edzésprogram elkezdése hozzájárul az alvásminőség javulásához és az elalvásig eltelt idő csökkenéséhez.

Egy korábban elvégzett vizsgálat pedig azt mutatta, hogy a tizenhat héten keresztül folytatott sporttevékenység javítja az alvásminőséget, és a tizenhét, álmatlanságtól szenvedő résztvevőnek segített tovább és mélyebben aludni a kontrollcsoporttal összehasonlítva, valamint energikusabbnak is érezték magukat napközben.

Ráadásul a rendszeres testmozgás az általában alvási rendellenességekkel küzdő idősebbekre is kedvező hatással van.

Gyakorlatilag mindegy, hogy milyen mozgásformát végzünk, ugyanis úgy tűnik, hogy mind az aerob edzés, mind a rezisztenciaedzéssel párosított aerob edzés javítja az alvásminőséget.

  1. Fájdalomcsillapító hatású

Bár a krónikus fájdalom teljesen legyengíti az embert, a testmozgás mégis segíthet a fájdalmak mérséklésében.

Hosszú ideig a krónikus fájdalom kezeléseként pihenést és pihentetést javasoltak. Azonban a legfrissebb vizsgálatok szerint valójában a testmozgás enyhíti a krónikus fájdalmat.

Egy áttekintő tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a sportolás hozzájárul a krónikus fájdalommal együtt élők fájdalmainak csökkentéséhez, így javítva az életminőségüket.

Számos vizsgálat kimutatta, hogy a mozgás a különféle betegségekkel – például a krónikus derékfájás, fibromyalgia, valamint a váll és a környező lágy szövetek krónikus gyulladásos betegsége, csak hogy néhányat említsünk – együtt járó nagy fájdalmakat egyértelműen enyhíti.

Ezenkívül a rendszeres sportolás emeli a fájdalomküszöböt, és csökkenti a fájdalomérzékelést.

  1. Hozzásegít a jobb szexuális élethez

A testmozgás bizonyítottan növeli a libidót.

A rendszeres sportolás erősíti a szívet, javítja a vérkeringést, erősíti az izmokat és javítja a hajlékonyságot, amik mind pezsdítően hatnak a szexuális életre.

Az edzés továbbá fokozza a szexuális teljesítményt és a gyönyört, emellett még növeli a szexuális együttlétek gyakoriságát is.

Érdekes módon egy, 405, a változókoron már átesett nő bevonásával végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a rendszeres testmozgás összefüggésbe hozható a szexuális működés javulásával és a szexuális vágy növekedésével.

Egy másik vizsgálat azt igazolta, hogy a nemi vágy csökkenéséért felelős policisztásovárium-szindrómában szenvedő nők a szexuális étvágyuk növekedéséről számoltak be tizenhat héten keresztül rendszeresen végzett rezisztenciaedzés hatására.

Összefoglalva

A testmozgásnak számtalan elképesztően kedvező hatása van, és minden tekintetben jót tesz az egészségnek, így nekünk is kívül meg belül.

A rendszeres testmozgás fokozza a hormontermelést, ami javítja a közérzetünket, és jobban alszunk tőle.

A bőr megjelenését is javítja, segít a fogyásban és az elért testsúly megtartásában, csökkenti a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát, és jobbá teszi a szexuális életet.

Akár sportolunk, akár a testmozgásra vonatkozó iránymutatásnak megfelelően hetente legalább százötven percet mozgunk, abban biztosak lehetünk, hogy ezzel mindenféle szempontból sokat teszünk az egészségünkért.

**********
forrás: fotók/canva és itt
Tetszett a bejegyzés? Ne felejtsd el kedvelni, megosztani!
Nem szeretnél lemaradni a legfrissebb történésekről? Kérd hírlevelemet: itt
Kérdésed van vagy együttműködés érdekel? Vedd fel velem a kapcsolatot: itt
A közösségi oldalakon is megtalálsz:
Női Szalon Facebook
Női Szalon Instagram
Női Szalon Pinterest
Köszönöm szépen!
Zsuzsa/Női Szalon

Női Szalon ajánló